ویژگی های سایت خوب

یکی از مهمترین اصول در راه اندازی یک وب سایت، عرضه وب سایتی است که بتواند تمامی ویژگی های سایت خوب و معتبر را داشته باشد و بتواند رضایت کاربران خود را جلب نماید. اما برای آن که بتوانیم یک وب سایت را «وب سایت خوب» بنامیم چه شاخصه هایی وجود دارد؟ و در کل یک وب سایت باید دارای چه مشخصاتی باشد که بتواند در این دسته قرار گیرد؟ ما در این پست قصد داریم همین مسئله را توضیح دهیم.

معیارهای یک وب سایت خوب

بازشدن سریع سایت:

یکی از مهمترین معیارها در یک وب سایت خوب سریع باز شدن آن برای کاربران می باشد. یک وی سایت هرچند که قالب زیبایی داشته باشد اما مدت زمان باز شدن آن طولانی باشد، نمی تواند کاربران زیادی را به سمت خود سوق دهد. هرچه میزان بارگذاری سایت طولانی تر باشد نرخ پرش (Bounce rate) آن نیز افزایش می یابد که همین مسئله باعث صدمات جبران ناپذیری به میزان بازدید از سایت می گردد.

قابلیت تطابق با انواع صفحات نمایش

باید این نکته را در نظر بگیریم که در حال حاضر اکثر افراد از تلفن های همراه و تبلت برای وب گردی استفاده می کنند. به همین دلیل باید سایت به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند براساس صفحه نمایشی که کاربر از آن استفاده می کنند به نمایش درآید تا کاربر بتواند به راحتی از سایت استفاده کند. به شما توصیه می کنیم از قالب های واکنشگرا یا همان رسپانسیو استفاده کنید تا سایت در هر پلتفرمی به بهترین حالت برای کاربران به نمایش درآید.

دسترسی آسان کاربر به تمامی قسمت ها

یکی از معیارهایی که می تواند رضایت کاربران را بالا ببرد دسترسی ساده کاربر به تمامی قسمت های سایت شماست. برای این کار باید شما از یک منو در سایت خود استفاده کنید که در هر قسمت از سایت در دسترس کاربر قرار گیرد تا کاربران در مواقع لزوم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

بهترین شیوه نمایش در تمامی مرورگرها

باید بدانید که هر کاربری می تواند از هر مرورگری برای باز کردن سایت شما استفاده کند، پس باید سایت را به گونه ای طراحی کنید که در تمامی مرورگرها بتواند به صورت کامل برای بازدیدکننده به نمایش درآید.

شلوغ نبودن سایت یکی از ویژگی های سایت خوب

یکی دیگر از معیارهای سایت خوب این است که سایت در عین زیبایی بیش از حد شلوغ نباشد. یعنی باید سایت به گونه ای طراحی شود که نه کاربر احساس کند که سایت باز شده ضعیف و نامعتبر است و نه آنقدر شلوغ باشد که کاربر را سردرگم کند. برای آن که شما با این مشکل رو به رو نشوید می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • تعداد رنگ های استفاده شده در سایت را خیلی زیاد نکنید.
  • سعی کنید که از رنگ های تند و زننده استفاده نکنید. اگر هم استفاده کردید سایر رنگ ها را طوری انتخاب کنید که زیاد در دید نباشند چون همین کار باعث خستگی چشم کاربران می گردد.
  • عکس و تصاویری را به میزانی که نیاز است استفاده کنید.
  • از حاشیه ای سفید در طرفین سایت استفاده کنید.

انتخاب قالبی که متناسب با موضوع کاری شما باشد

به دنبال هر قالبی برای سایت خود نباشید و قالب هایی را استفاده کنید که به موضوع و محدوده کاری شما مرتبط باشد. فقط زیبایی قالب را در نظر نگیرید، باید ظاهر سایت به گونه ای باشد که کاربر با دید اول بتواند موضوع سایت شما را حدس بزند.

فهرست